Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, w obecnej rzeczywistości jest dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów i specjalistów z zakresu psychologii i pedagogiki często priorytetem w codziennej pracy z uczniem. Wielu uczniów potrzebuje wsparcia w rozwiązaniu jego problemów, zrozumieniu szybko zachodzących zmian w pandemicznej i wysoko rozwiniętej technologicznie- cyfrowej, a teraz także w wojennej rzeczywistości. Aby wesprzeć dzieci i młodzież z trudnościami w zakresie emocji, relacji rówieśniczych, ale także w zakresie funkcjonowania społecznego, organizujemy zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne.
CELE: Celem zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne jest modyfikacja zachowań na bardziej aprobowane społecznie. Chodzi o sprawne dostosowanie ucznia zagubionego społecznie i emocjonalnie z różnych przyczyn do funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych przez zmianę zachowań nieakceptowanych na pożądane i społecznie akceptowane.
METODY I FORMY PRACY: Robimy to na wiele sposobów, wykorzystując naturalne przestrzenie i środowisko społeczne, współpracę w grupie, ale także karty pracy, gry planszowe, dyskusję, dramę, symulacje i scenki sytuacyjne. Dzieci będąc w małej grupie lub w kontakcie z trenerem (terapeuta, psycholog, pedagog) uczą się poprawnej komunikacji – nazywania i wyrażania uczuć i emocji, uczą się prezentować siebie, stawiać granice, wyrażać złość w sposób akceptowany społecznie. Często trenują pozytywne zachowania, które pomagają im rozwiązywać konflikty w grupie rówieśniczej.
EFEKTY: Asertywne zachowania, które wytrenowały i nauka pozytywnych, konstruktywnych zachowań pomaga uczniom poprawić obraz siebie i wzmacnia zadowolenie w relacjach z rówieśnikami. Odblokowane emocje i poprawiony obraz siebie skutkuje często poprawą wyników w nauce i zwiększeniem motywacji do nauki szkolnej i aktywności społecznej. Uczniowie stają się bardziej radości, pewni siebie i zyskują szybciej nowych przyjaciół.
ORGANIZACJA: Zajęcia mają charakter cykliczny – są zaplanowane najczęściej raz w tygodniu 60 lub 90 minut, dostosowane do potrzeb wiekowych i indywidualnych uczestników. Najczęściej są to programy autorskie specjalistów – w PSP nr3 psychologa, pedagoga.
Opracowała; psycholog PSPnr3 Grażyna Turzyńska
![Zajęcia podnoszące kompetencje emocjonalno-społeczne](https://psp3.radom.pl/wp-content/uploads/2023/03/processed-b86e488f-233d-4eca-8bfa-64dbd3871569_1aGfzICq-1024x578.jpeg)
![Zajęcia podnoszące kompetencje emocjonalno-społeczne](https://psp3.radom.pl/wp-content/uploads/2023/03/processed-96c495ad-f8cb-48fd-a77a-4579660d34b6_w8VFi8wA-590x1024.jpeg)
![Zajęcia podnoszące kompetencje emocjonalno-społeczne](https://psp3.radom.pl/wp-content/uploads/2023/03/processed-d7a22773-9283-48c2-963a-e2389da46b1b_F981ggbD-578x1024.jpeg)
![Zajęcia podnoszące kompetencje emocjonalno-społeczne](https://psp3.radom.pl/wp-content/uploads/2023/03/processed-65b865d8-1388-4d08-8701-0d2ce6aeceb9_DOmvMU02-578x1024.jpeg)